Obsah
Zde je připraven rozsáhlý přehled různých životních situací, které potřebujeme všichni čas od času řešit. Věříme, že s jeho pomocí zvládnete nenadálé i plánované úkony snadněji.
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Příspěvek na mobilitu
3. Pojmenování (název) životní situace
Příspěvek na mobilitu
4. Základní informace k životní situaci
Příspěvek na mobilitu je jednou z dávek určených osobám se zdravotním postižením ke zmírnění sociálních důsledků jejich zdravotního postižení a k podpoře jejich sociálního začleňování.
Výše příspěvku na mobilitu činí 400 Kč za kalendářní měsíc.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Žadatel o příspěvek na mobilitu (osoba se zdravotním postižením, které je příspěvek na mobilitu určen).
Zákonný zástupce žadatele, jde-li o nezletilého do 18 let.
Zmocněnec, kterému žadatel udělí plnou moc k zastupování v řízení o žádosti.
Soudem ustanovený opatrovník osoby, které je příspěvek na mobilitu určen.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Řízení o příspěvku na mobilitu se zahajuje na základě podané žádosti.
Nárok na příspěvek na mobilitu má osoba starší 1 roku:
která má nárok na průkaz osoby se zdravotním postižením označený symbolem "ZTP" nebo "ZTP/P", přiznaný podle předpisů účinných od 1. ledna 2014,
opakovaně se v kalendářním měsíci za úhradu dopravuje nebo je dopravována (splnění této podmínky žadatel prokazuje čestným prohlášením, které je součástí žádosti o příspěvek na mobilitu) a
nejsou jí poskytovány pobytové sociální služby podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, v domově pro osoby se zdravotním postižením, v domově pro seniory, v domově se zvláštním režimem nebo ve zdravotnickém zařízení ústavní péče*.
*Z důvodů hodných zvláštního zřetele může být příspěvek na mobilitu přiznán i osobě, které jsou poskytovány pobytové sociální služby.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Podáním žádosti o příspěvek na mobilitu.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na Úřad práce České republiky - krajskou pobočku, resp. kontaktní pracoviště, nejlépe dle místa vašeho trvalého pobytu.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Na úřadě předložte:
vyplněný formulář žádosti o příspěvek na mobilitu,
občanský průkaz.
Pozn.: Vyplněné formuláře lze zaslat poštou (raději doporučeně).
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Potřebné formuláře jsou k dispozici na kontaktních pracovištích Úřadu práce České republiky nebo na internetových stránkách Integrovaného portálu Ministerstva práce a sociálních věcí.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty jsou řešeny v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Řešením nemusí být dotčena žádná další osoba mimo žadatele o příspěvek na mobilitu.
Mohou být dotčeni rodinní příslušníci žadatele v případě, že jej zastupují ve správním řízení, příp. zákonní zástupci, pokud je žadatel nezletilý, či opatrovníci, v případě žadatelů omezených ve svéprávnosti.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Prokázat skutečnosti rozhodné pro nárok na příspěvek na mobilitu a jeho výplatu.
Písemně ohlásit krajské pobočce Úřadu práce České republiky v průběhu řízení o příspěvku na mobilitu změny ve skutečnostech, které byly uvedeny v žádosti, a změny rozhodné pro průběh řízení, a to ve lhůtě do 8 dnů ode dne, kdy taková změna nastala.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Datová schránka nebo e-mail na příslušné kontaktní pracoviště Úřadu práce České republiky, avšak pouze tehdy, pokud má žadatel zaručený elektronický podpis.
28. Popis byl naposledy aktualizován
01.01.2017
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.